Op ons Big Data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt

Jeroen is Technisch Specialist bij Rijkswaterstaat. Hij monitort en ontwikkelt met zijn team 2 platforms: een cloud platform en een big data platform. Het cloud platform ontzorgt de developers: zij loggen op de self service portal in, uploaden hun app source code en stoppen de services die ze nodig hebben in hun ‘winkelmandje’. Zoals een database of een verbinding met Sharepoint. Zo hoeven ze zich niet meer druk te maken om waar hun applicaties op landen.

Automatiseren

Op het big data platform landt veel data die Rijkswaterstaat verzamelt, zoals sensordata van waterstanden. Onze data scientists kunnen vervolgens analyses uitvoeren op die data. Dit platform hebben we recent opgeleverd en gaan we nu verder automatiseren. Een team dat toegang wil tot een platform, hoeft straks alleen via de portal een aanvraag in te dienen. Alle rechten worden dan automatisch aangevraagd, wat ons veel handmatig werk scheelt.

Proof of Concept

Dankzij die toenemende automatisering houden wij meer tijd over voor leuke projecten. Het werk van collega’s kan altijd efficiënter. Wij kijken welke innovatieve technieken we kunnen toepassen om het werk van collega’s gemakkelijker te maken. Leuk aan Rijkswaterstaat vind ik dat er altijd ruimte is om te experimenteren. We zetten snel een Proof of Concept op en onderzoeken of een product of dienst levensvatbaar is en een probleem oplost.

Pizzasessies

In mijn team zitten diehard programmeurs, linux-specialisten maar ook mensen uit de infra-hoek, zoals ik. We weten allemaal wel ergens veel van. We leren van elkaar, bijvoorbeeld tijdens pizzasessies. Op zo’n avond geeft iemand een presentatie en gaan we vervolgens zelf knutselen achter de pc. Nu bijten we ons vast in big data. Ook geven we regelmatig workshops en demo’s aan collega’s, bijvoorbeeld over de cloud. Zo proberen wij collega’s niet alleen praktisch te helpen met ICT maar ook te inspireren.