Dankzij onze apps kunnen weginspecteurs zoveel efficiënter werken

Christiaan Kauffman is projectleider mobiele applicatie-ontwikkeling voor de weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS). Mede dankzij hem kunnen zij nu werken volgens 1 methode, en zijn ze overal in Nederland inzetbaar.

Uniform werken

Als weginspecteur maakte je tot enige tijd terug veel loze kilometers. Woonde je in Hoorn, dan moest je voor je dienstoverdracht helemaal naar Oostzaan, terwijl je werkgebied rond Purmerend was. En als je de weg had afgezet na een ongeluk, vulde je een papieren formulier in, terwijl collega’s elders het naar verschillende postbussen e-mailden. RWS besloot in 2013 dat er een uniforme werkwijze moest komen. Wat we daarvoor nodig hadden, waren apps: voor efficiënte dienstoverdrachten, voor eenvormige schademeldingen enzovoort. Precies in die periode had ik mijn leidinggevende verteld dat ik als weginspecteur wilde doorgroeien. Rijkswaterstaat deed me toen een mooi aanbod: een baan als projectleider app-ontwikkeling, in combinatie met een deeltijdstudie hbo-bedrijfskunde. Wat ik bij de opleiding zou leren over organisatorische processen, kon ik goed gebruiken in mijn nieuwe functie.

Wensen en kennis samenbrengen

Toen we eenmaal wisten dat we apps wilden, klopten we aan bij het Centrum voor Informatievoorziening (CIV), de ICT-tak van Rijkswaterstaat. Op dat moment waren er nog geen applicaties beschikbaar voor Rijkswaterstaat, dus zochten we samen een ontwikkelaar om de eerste app te laten ontwikkelen. Ik moest uitzoeken wat de weginspecteurs en hun teamleiders precies wilden, op basis van hun wensen en ervaringen. Aangezien ik zelf ook 8 jaar lang weginspecteur was geweest, kon ik ook veel eigen kennis inbrengen.

De 1e app

Enkele maanden later was de 1e app een feit. Hierop volgde een hele reeks weginspectie-applicaties: voor calamiteiten, protocollen, navigatie enzovoort. En het werk is nog niet gedaan. Wekelijks gaat ons team met het CIV om de tafel voor een projectoverleg. We houden scrumsessies over hoe en wat we willen. Samen bezoeken we de leverancier, begeleiden het ontwikkelproces, en monitoren of de weginspecteurs wel echt blij zijn met de producten. Je kunt zeggen dat in plaats van alleen de automobilist te helpen, ik nu ook mijn collega’s help. Het is een heel ander werkterrein, met heel andere dimensies: een gestrande automobilist kan doorgaans na 1 à 2 uur zijn weg hervatten, weginspecteurs moeten jarenlang blij zijn met hun apps.

Pionierswerk

Veel afdelingen binnen RWS zijn in onze voetsporen getreden en laten nu apps ontwikkelen. Er is inmiddels een ‘App competence center’, een centraal aanspreekpunt dat uitzoekt of wat je wilt haalbaar is. De RWS-apps worden nu ontwikkeld met behulp van onder andere het platform Mendix, zodat de codetaal zich automatisch aanpast aan iOS, Android of Firefox. Binnen Rijkswaterstaat heeft ICT een vlucht genomen; heel leuk dat dit mede dankzij ons pionierswerk is gebeurd.