Zorgen voor technische systemen in 2 tunnels achter elkaar, dat is echt een mooie puzzel

De systemen in en rond de Blankenburgtunnels moeten goed werken, gebruiksvriendelijk zijn en voor een veilige wegsituatie zorgen. Om dat voor 1 tunnel te doen is al vrij complex, maar bij 2 tunnels achter elkaar is het pas echt een mooie, uitdagende puzzel.

Nadenken over tunnelventilatie en matrixsignaalgevers

Sinds 2010 werkt Rijkswaterstaat aan het project Blankenburgverbinding: een tunnel ten westen van Rotterdam die in 2022 opengaat en de A20 met de A15 verbindt. Het project is geïnitieerd door de Rijksoverheid en de Regio Rotterdam, maar Rijkswaterstaat heeft de rol van opdrachtgever. Als systeemarchitect /-integrator bedenk ik samen met anderen hoe de dynamische systemen moeten gaan functioneren: tunnelventilatie, matrixsignaalgevers bij de ingang, omroepinstallaties en meer. De systemen moeten voor een veilige tunnel zorgen, en de verkeersdoorloop moet natuurlijk zoveel mogelijk in stand blijven.

Wisselende rol in verschillende projectfases

Ik ben van het begin tot het eind betrokken bij het project. Daardoor wisselt mijn rol in de verschillende projectfases. Momenteel ben ik vooral bezig met contractvoorbereiding voor de toekomstige opdrachtnemer. Om dat voor 1 tunnel te doen is al vrij complex, maar hier is eigenlijk sprake van 2 tunnels achter elkaar. Dat is pas echt een mooie, uitdagende puzzel. Want hoe zijn de 2 op elkaar afgestemd? Als je de ene tunnel afsluit, wat voor gevolgen heeft dat voor de andere?

Overleg met verschillende partijen

Ik werk met techniek, maar ook met mensen, want eigenlijk probeer ik het technische systeem en de gebruiker zo goed mogelijk aan elkaar te koppelen.

Daarom overleg ik met veel verschillende partijen over hoe de technische systemen er uit moeten gaan zien. Daarbij zitten mensen van Rijkswaterstaat: verkeerskundigen, systeembedieners bij de Rijkswaterstaat Verkeerscentrale, tunnelbeheerder Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid, plus de Landelijke Tunnelregisseur omdat het tunnelsysteem hier en daar afwijkt van de standaard. Maar ook overleg ik met het Havenbedrijf Rotterdam. De Blankenburgverbinding is van groot belang voor de havens, en vlak voor de tunnel komt een oprit vanuit het havengebied. Wanneer de tunnel wordt afgesloten, moeten we weten wat dat voor de wegen ernaartoe betekent.

Wegverbreding A12

Inmiddels zit ik alweer bijna 13 jaar bij Rijkswaterstaat. Ik had van tevoren nooit gedacht dat er zo veel verschillende dingen te doen zouden zijn. Een leuk eerder project dat ik bij Rijkswaterstaat deed was het wegverbredingsproject op de A12 tussen Utrecht en Veenendaal, de weg die ik als forens zelf altijd gebruik. Hier werd 30 km snelweg verbreed, een camerasysteem geïnstalleerd en een spitsstrook aangelegd. Voor die laatste 2 dingen was mijn expertise nodig. Het was geweldig dat we het project hebben weten te doen met een heel korte voorbereidingstijd.