We zitten aan de voorkant van technologieontwikkeling met Rijkswaterstaat als een data-gedreven organisatie.

Auto's die met elkaar praten, slimme stoplichten, het internet-of-things: dit en meer komt allemaal aan bod in het project Talking Traffic. Projectmanagers Arend Nagel en Folkert Bloembergen vertellen over de werkzaamheden: “We zitten aan de voorkant van technologieontwikkeling met Rijkswaterstaat als een data-gedreven organisatie.”

Talking Traffic gaat over de ontwikkeling om verkeersregelinstallaties zoals stoplichten te koppelen aan het internet. Voertuigen en infrastructuur kunnen hierdoor straks met elkaar praten. Dit geeft nieuwe mogelijkheden om informatie aan te bieden aan weggebruikers, fietsers en het openbaar vervoer. In een partnership met de overheid en marktpartijen levert Rijkswaterstaat de data waarmee reizigers snel en soepel op hun plek van bestemming komen.

“In Midden-Nederland bouwen we vanuit Goedopweg - het samenwerkingsverband van overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden - 104 kruispunten om. Landelijk gaat het zelfs om zo'n 1200 kruisingen”, vertelt Arend Nagel. “Als je straks komt aanrijden bij een kruispunt dan zie je op een app zoals Flitsmeister of op een navigatiesysteem in je auto of je het groene licht nog kunt halen of hoe lang het duurt voor het weer op groen springt.” En er zijn nog veel meer mogelijkheden te bedenken: bussen kunnen prioriteit aanvragen zodat ze in een groene golf terechtkomen. Zwaar vrachtverkeer hoeft in de stad minder vaak te stoppen en op te trekken, omdat de stoplichten het zware transport herkennen en tijdig op groen springen. Dat is goed voor het milieu. Maar ook voertuigen van wegbeheerders en bijvoorbeeld ambulances kunnen een baken krijgen dat een signaal uitzendt en zo hun positie laat zien. Dit zal een hoop aanrijdingen kunnen voorkomen, bijvoorbeeld tijdens incidenten of werkzaamheden op de weg.

“Het belangrijkste doel voor Rijkswaterstaat in Talking Traffic is dat we de transitie maken naar een data-gedreven organisatie”, licht Folkert Bloembergen toe. “Dat wil zeggen dat wij de data gaan delen met marktpartijen zoals serviceproviders en de automotive industrie. Onze systemen moeten we hiervoor aanpassen zodat we alle data goed kunnen ontsluiten en bruikbaar maken. Dat is een grote uitdaging voor de komende jaren.”

Gezien de nieuwe technologische uitdagingen en grote omvang van het project zijn de projectmanagers continu op zoek naar nieuwe collega's. “Het is een bijzonder en vernieuwend project waar we al internationale prijzen mee hebben gewonnen. We zitten aan de voorkant van de technologieontwikkeling op dit vlak. Een grote kans dus voor mensen die opzoek zijn naar een nieuwe uitdaging”, aldus Nagel. “Mensen met een goed inzicht in verkeerstechniek in combinatie met wat je moet doen om het aan IT-systemen te koppelen zijn zeer welkom. Maar ook contractmanagers die met innovatieve projecten uit de voeten kunnen, mogen zich zeker melden.” Bloembergen: “Als je van vernieuwingen houdt en interesse hebt in het verbinden van de wegkant met het internet-of-things, dan ben je bij ons aan het goede adres. We werken aan fantastisch nieuwe ontwikkelingen.”

De testfase van het project loopt nu bijna ten einde en aankomend jaar zal de uitrol plaatsvinden. Waar kijken de projectmanagers het meeste naar uit? Nagel: “Dat de eerste serie kruispunten omgebouwd en werkend zijn. We kunnen dan pas echt zien wat we er nog meer mee kunnen, zoals een betere doorstroom genereren voor grote groepen fietsers. En verkeersdata toevoegen, bijvoorbeeld advies over waar je het beste kunt parkeren.” Bloembergen vult aan: “Het mooiste vind ik dat we het op de weg veiliger gaan maken: met moderne technieken zorgen we ervoor dat er minder ongelukken gebeuren.”

Deel deze pagina op