Het is van belang dat je beschikt over sterke sociale en communicatieve vaardigheden.

Waar vind je dat nu nog, een baan die zo afwisselend is dat je na bijna tien jaar nog steeds met plezier naar je werk gaat? Bas Nijsse weet het antwoord op die vraag. Hij is al sinds 2009 mobiel verkeersleider bij Rijkswaterstaat. En dat is natuurlijk niet voor niets. Wat maakt deze functie zo uniek? Zeven vragen aan Bas.

Waarom solliciteerde je naar de functie mobiel verkeersleider bij Rijkswaterstaat?

“Na mijn vmbo-opleiding ben ik in eerste instantie nog best zoekende geweest naar een branche waarin ik werkzaam wilde zijn. Uiteindelijk werd duidelijk dat mijn hart ligt bij zee en handhaving. Ik kwam terecht binnen het ministerie van Defensie waar ik zeven jaar actief was in de maritieme hoek. Ik merkte dat ik verder wilde komen in mijn carrière en toen ik hoorde dat Rijkswaterstaat zich in Zeeland ging toeleggen op toezicht en handhaving vond ik dat direct een interessante ontwikkeling en zag ik daar doorgroeimogelijkheden. Solliciteren naar de functie van mobiel verkeersleider was voor mij dan ook een logische stap.”

Hoe ziet je werkdag eruit?

“Als mobiel verkeersleider werk je in ploegen, zodat we 24/7 paraat staan. We zijn altijd met twee of drie collega’s aan boord van het patrouillevaartuig en starten met de overdracht vanuit de voorgaande ploeg. We nemen door wat we die dag gaan doen. Hierbij werken we vanuit het nautisch jaarplan. In dit plan hebben we met de directie van Verkeer- en Watermanagement afspraken gemaakt over onze jaardoelstellingen. Gedurende het jaar werken wij aan deze doelen.

Na het overleg met mijn collega’s meld ik me telefonisch bij de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, oftewel de GNA. Ik krijg van hen te horen of er eventueel bijzonderheden zijn. Denk aan een klein zeilschip dat is vastgelopen op een zandbank of een containerschip dat in de problemen zit. Wij zijn in deze gevallen de eerste partij ter plaatse.

Als er geen bijzonderheden zijn, richten we ons onder andere op controle van binnenvaartschepen. Tijdens zo’n controle gaan we aan boord en checken we onder andere of men de Binnenvaartwet en het Scheepsafvalstoffenbesluit juist uitvoert. Ook controleren we de vaar- en rusttijden en de bemanningssterkte.

Naast deze werkzaamheden zijn wij ook verantwoordelijk voor de controle op afgegeven vergunningen. Dit kunnen vergunningen zijn voor evenementen zoals zwem- en zeilwedstrijden en vergunningen rondom zandwinning en overslag op het water. Wij controleren ter plaatse of de afspraken die onderdeel zijn van de afgegeven vergunning wel nagekomen worden.”

Met wie werk je veel samen binnen je functie?

“De partijen waarmee ik te maken heb, wisselen per dag. Zeker tijdens incidenten zijn er uiteenlopende contacten. Wij zijn als eerste ter plaatse en afhankelijk van de ernst en het verloop van het incident sluiten andere partijen aan. Denk aan de officieren van dienst van Rijkswaterstaat, de politie, brandweer, GGD en bergingsmaatschappijen. Daarnaast hebben we dagelijks contact met de GNA en de ploegen van de vier verkeerstorens in de regio. Zij melden onder andere problemen met scheepvaartcommunicatie en afwijkingen van de wet- en regelgeving. Wij fungeren als de ogen en oren ter plaatse. Tot slot hebben we nauw contact en overleg met het organisatieonderdeel Zee en Delta van Rijkswaterstaat. Zij zijn primair verantwoordelijk voor de afgegeven vergunningen en de waterkwaliteit.”

Wat maakt jouw werk zo interessant?

“Dat is absoluut de afwisseling. Geen dag is hetzelfde. Daarbij hebben we dan ook nog veel vrijheid. Natuurlijk is er het nautisch jaarplan, maar hoe we de daarin vastgestelde doelstellingen bereiken, is aan onszelf. Wat ik bovendien erg prettig vind, is dat je je kunt specialiseren in een bepaald taakgebied. Ik heb gekozen voor het Scheepsafvalstoffenbesluit. Ik woon bijeenkomsten bij over dit onderwerp en onderhoud nauwe contacten met de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland. Daarnaast is het zo dat je als mobiel verkeersleider een dubbelfunctie hebt. Indien nodig kan ik de werkzaamheden van de gezagvoerder op ons schip overnemen. Ik heb daarvoor alle papieren.”

Los van je functie, wat maakt werken bij Rijkswaterstaat leuk?

“Ik haal veel voldoening uit mijn dagelijkse werk, maar het is daarnaast erg fijn dat de arbeidsvoorwaarden goed zijn. Rijkswaterstaat is een mooie, dynamische organisatie die veel mogelijkheden tot groei en ontwikkeling biedt. In mijn eerdere functies miste ik die optie; het is mooi te weten dat ik binnen Rijkswaterstaat verder en hogerop kan.”

Wat vraagt het van jou als persoon om dit werk goed te kunnen doen, ook gelet op je handhavingstaken?

“Het is van belang dat je beschikt over sterke sociale en communicatieve vaardigheden. Je moet goed in staat zijn om verschillende mensen te benaderen en je kunnen inleven in de ander. Omdat de gemoederen soms hoog oplopen, is het zaak dat je de rust weet te bewaren. Dominantie werkt averechts, maar het is wel nodig om duidelijke grenzen te stellen. Daarnaast is het belangrijk dat je tijdens controles van binnenvaartschepen documenten goed kunt interpreteren. Je zet jouw conclusies af tegen het verhaal van de schipper. Klopt alles? Wat betekent deze informatie? Zijn er gaten? Het helpt dus als je analytisch sterk bent.”

Waarom zou iemand solliciteren naar de functie mobiel verkeersleider?

“In deze baan is geen dag hetzelfde, de omstandigheden zijn steeds anders. Dus als je afwisseling als uitdaging ziet, dan is dit een mooie functie voor je. Je krijgt volop vrijheid en kunt binnen de kaders je eigen plannen maken. Bovendien geeft het veel voldoening om er tijdens een incident écht te staan, actie te ondernemen en zo het incident te stoppen of de schade te beperken. Daarnaast zijn de brede contacten die je hebt erg leuk. Je kunt in gesprek gaan met mensen, hulp bieden, zaken uitleggen en vragen beantwoorden. Zo kun je, met je eigen kennis, mensen verder helpen.”

Deel deze pagina op