Jouw inspanningen zie je straks terug in de Nederlandse én buitenlandse infrastructuur!

In-car-technologie, zelfrijdende auto’s, Coöperatieve Intelligente Transportsystemen; het zijn slechts enkele voorbeelden van de thema’s binnen het werkveld smart mobilty van Rijkswaterstaat. Henk Schuurman dompelt zichzelf dagelijks onder in deze wereld vol mogelijkheden. Waar houdt hij zich precies mee bezig? En wat maakt zijn functie binnen dit werkveld zo boeiend? Vijf vragen aan Henk.

Waarom ben je bij Rijkswaterstaat gaan werken?

“Ik heb de studie civiele techniek gevolgd aan de TU Delft, met als specialisatie verkeerskunde. Na mijn studie ging ik aan de slag op de universiteit als docent en onderzoeker. Ik hield me daarbij ook bezig met verkeersonderzoek voor Rijkswaterstaat. Toen ik werd gevraagd om bij Rijkswaterstaat zelf aan de slag te gaan, was de keuze snel gemaakt. Met name het toepassen van innovaties in het dagelijks werk spreekt me enorm aan. Bovendien werk je aan projecten die je terugziet in het straatbeeld en bij informatiediensten, bijvoorbeeld in apps met verkeersinformatie, en die te maken hebben met actuele thema’s. Denk aan veiligheid en files.”

Hoe ziet je werk eruit?

“Toen ik begon bij Rijkswaterstaat, in de jaren ’90, was er nog geen werkveld smart mobility. We waren toen wel al bezig met verbeteren van de verkeersveiligheid en –doorstroming. Inmiddels zijn de technische mogelijkheden legio en daarvan willen we natuurlijk optimaal gebruikmaken. Steeds weer stellen we onszelf de vraag: welke opties hebben we en hoe zetten we deze optimaal in voor onder meer doorstroming, veiligheid en duurzaamheid? We werken hierbij aan diverse thema’s zoals data, infrastructuur, gebruikers/gedrag en voertuigen. We beseffen ook dat niet iedere ontwikkeling per se goed is. Zo hebben we laatst een pilot uitgevoerd met truck platooning waarbij vrachtwagens in colonne achter elkaar rijden en automatisch afstand houden en remmen. Dit systeem bespaart brandstof en op termijn zijn er wellicht minder chauffeurs nodig. Dat is goed nieuws voor de transportsector. Aan de andere kant leidt het mogelijk tot spoorvorming in het asfalt, tot extra belasting van kunstwerken zoals viaducten en tot veiligheidsproblemen bij invoegend verkeer. Met dit soort onderzoekvragen gaan we dan vanuit Rijkswaterstaat, met diverse samenwerkingspartners, aan de slag. Andere actuele projecten zijn onder meer Proef Amsterdam, waarbij we onderzoeken op welke manier we in-car-technologie kunnen inzetten om weggebruikers beter te informeren over bijvoorbeeld incidenten, werkzaamheden en omleidingsroutes bij evenementen. Hier werken we samen met onder meer de gemeente Amsterdam en marktpartijen als TomTom en BMW. Ook werken we veel internationaal samen met andere wegbeheerders, onder andere op Europese corridors. We delen bijvoorbeeld data in Europa over de bezetting van rustplaatsen langs de route voor vrachtwagens.”

Wat maakt dit werk zo interessant?

“Als adviseur smart mobility ben je betrokken bij veel ontwikkelingen en projecten. Het werk is dus zeer divers en dynamisch. Daarnaast werken we veel samen; in Nederland en daarbuiten. Zo hebben we veel contact met kennisinstituten, beleidsmakers, wegbeheerders, belangenorganisaties en marktpartijen binnen Europa, maar ook in Japan en Amerika. We trekken samen op, voeren pilots uit. We zijn niet alleen bezig met nieuwe smart mobility-innovaties; we kijken ook nadrukkelijk naar implementatie en uitrol. Kunnen we de pilot opschalen? Is er een positieve business case? Welke consequenties heeft de invoer van een nieuw systeem voor onze netwerken? Wat vraagt het van wet- en regelgeving? Kunnen we bepaalde data wel gebruiken gezien de AVG? Is het systeem voldoende beveiligd tegen hacken? Echt geen dag is hier hetzelfde!”

Wat vraagt het van jou als persoon om dit werk goed te kunnen doen?

“Je moet absoluut proactief en flexibel zijn. De ontwikkelingen gaan zo snel dat wat je vandaag oppakt, binnenkort al achterhaald kan zijn. Het is dus zaak echt bovenop de ontwikkelingen te zitten en je netwerk in te zetten om continu goed op de hoogte te zijn. Omdat we veel in multidisciplinaire teams werken binnen de projecten en programma’s, is het ook belangrijk dat je goed kunt samenwerken en verbindend kunt optreden. Je hebt te maken met diverse stakeholders zoals kennisinstituten, marktpartijen en beleidsmakers. Tussen deze verschillende niveaus moet je snel kunnen schakelen. En wat zeker niet bij je mag ontbreken, is kennis. Aan tafel moet je als expert duidelijke argumenten hebben waarom iets wel of niet werkt. Nieuwe ontwikkelingen moet je willen doorgronden. Een gezonde dosis nieuwsgierigheid heb je dus ook echt nodig!”

Los van je functie, wat maakt werken bij Rijkswaterstaat leuk?

“Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat Rijkswaterstaat ontelbare kansen biedt. Zo heb ik als adviseur gewerkt aan de operationele kant in de verkeerscentrale, op beleidsgebied binnen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, bij de staf van de directeur-generaal, bij een expertisecentrum en nu werk ik dus als specialistisch/coördinerend adviseur verkeersmanagement en smart mobility. Die veelzijdigheid en ruimte tot ontwikkeling maakt werken hier zo leuk. Bovendien krijg je hier de kans zaken ook echt van a tot en met z op te pakken, besluitvorming te organiseren en te implementeren. Jouw inspanningen zie je straks terug in de Nederlandse én buitenlandse infrastructuur! Daarbij komt dat Rijkswaterstaat prima secundaire arbeidsvoorwaarden biedt. Een opleiding volgen, de ruimte om deels thuis te werken, het vinden van juiste balans tussen werk en privé; het kan hier allemaal.”

Deel deze pagina op