Jouw inspanningen zie je straks terug in de Nederlandse én buitenlandse infrastructuur!

Aansprekend, complex en maatschappelijk relevant. Dat zijn de begrippen die Bernard Westeneng, contractmanager bij Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud, noemt wanneer je hem vraagt om de projecten van Rijkswaterstaat te omschrijven. Maar hoe zien die projecten er precies uit? En wat maakt het werkveld contractmanagement zo boeiend? We gaan met vijf vragen op zoek naar de antwoorden.

Hoe ben je bij Rijkswaterstaat terecht gekomen?

“Ik heb de studie civiele techniek gevolgd aan de TU Delft. Na mijn studie trok de opdrachtgeverskant mij het meest. De keuze voor Rijkswaterstaat was voor mij een hele logische. Hier kan ik mijn kennis optimaal inzetten en bovendien zijn de projecten aansprekend, complex en maatschappelijk relevant. De ideale combinatie. Ik heb hier inmiddels diverse petten gehad. Zo ben ik begonnen als (assistent) projectleider planstudies, was ik zes jaar projectadviseur bij de staf van Rijkswaterstaat in Den Haag en ben ik nu dus contractmanager.”

Met welk project ben je momenteel bezig?

“Dat is het programma Schiphol-Amsterdam-Almere. Het grootste wegenprogramma van Rijkswaterstaat met een looptijd van meer dan tien jaar. Het bestaat uit vijf deelprojecten en momenteel richt ik me op één daarvan. Dat deelproject heeft een budget van ruim vijfhonderd miljoen euro. Met mijn team bevind ik me midden in de selectie van de juiste aannemer. Het gaat hier om een zogenaamd Design, Build, Finance and Maintain-contract waarover we met drie potentiële partijen in gesprek zijn. Aannemers worden door ons beoordeeld op onder meer kwaliteit en prijs. Het selectieproces duurt een jaar. Eens per maand gaan we aan tafel met de drie aannemers. Enerzijds presenteren zij ons hun aanpak en stellen ze ons vragen over onze wensen. Anderzijds beoordelen wij hun aanpak en stellen we hen vragen over de gekozen oplossingen. Zo werken we samen toe naar het best mogelijke eindresultaat: een winnende bieding van hoge kwaliteit voor een goede prijs.”

Wat maakt dit werk zo interessant?

“Zonder twijfel de dynamiek die het werken in een project met zich meebrengt. Vaak hebben ambtelijke organisaties zoals de onze een saai imago. Dat staat echter heel ver af van de werkelijkheid van mijn project. Wij bouwen hier iedere dag opnieuw met een groot team aan de beste oplossing en zien ons geconfronteerd met complexe vraagstukken. Wat wij doen is maatschappelijk relevant, van groot belang voor de directe omgeving en een uitdaging voor de markt. Het steeds weer oplossingsgericht zoeken naar de beste balans tussen ‘voor’ en ‘tegens’ is een geweldig spel.”

Wat vraagt het van iemand om dit werk goed te kunnen doen?

“Wat van groot belang is, is dat je resultaatgericht bent en een groot analytisch vermogen hebt. Omdat de projecten complex zijn en uit meerdere deelprojecten bestaan, is het ook zaak dat je in staat bent uit te zoomen. Alleen met een helikopterview houd je overzicht. Daarnaast is het belangrijk dat je goed in staat bent een team aan te sturen en helder te communiceren met in- en externe partijen. Er spelen uiteenlopende belangen; dat moet je goed aanvoelen. Tegelijkertijd moet je je mannetje staan en je eigen belangen goed kunnen verdedigen.”

Waarom is werken bij Rijkswaterstaat een aanrader?

“Onze infrastructurele projecten behoren tot de meest complexe en meest interessante van Nederland. Binnen de projecten is het werk dynamisch en iedere dag anders. Er zijn uiteraard meerdere werkgevers waarbij je een publieke inkoopfunctie kunt invullen, maar Rijkswaterstaat wordt ervaren als de meest professionele en meest innovatieve publieke inkooporganisatie. Bovendien is Rijkswaterstaat een prettige werkgever. Zo kan ik bijvoorbeeld flexibel werken en zelf mijn tijd indelen. Omdat de organisatie groot is, is er volop ruimte om je te ontwikkelen en verschillende functies te bekleden.”

Deel deze pagina op